Endülüs’ün kuraklığa karşı dördüncü önlemi

-
Aa
+
a
a
a

İspanya'ya bağlı Endülüs Özerk Yönetim Hükümeti, 2020'den bu yana dördüncü kez kuraklığa karşı önlem kararı aldı.

Gezegenin Geleceği: 31 Ocak 2024
 

Gezegenin Geleceği: 31 Ocak 2024

podcast servisi: iTunes / RSS

İspanya'ya bağlı Endülüs Özerk Yönetim Hükümeti, 2020'den bu yana dördüncü kez kuraklığa karşı önlem kararı aldı. Yönetim, 200 milyon euroluk önlem paketi açıkladı. Ekolojik Geçiş Bakanlığı'nın verilerine göre, son üç aydır beklenenin çok altında yağışın düştüğü Endülüs'te bölgenin en büyük su kaynağı Guadalquivir Havzası’ndaki kapasitenin %19,3'e kadar gerilediği bildirildi. Endülüs Özerk Yönetim Hükümeti Başkanı Juan Manuel Moreno, basına yaptığı açıklamada devam eden kuraklık sorununda ‘kritik durumda’ olduklarını söyledi. Moreno, 50 milyon eurosu tarım sektörüne aktarılmak üzere toplamda 200 milyon euroluk yardım ve önlem paketi hazırladıklarını, tuzlu su arıtma tesislerinin kapasitelerini genişleteceklerini ve altyapı yenileme çalışmalarının hızlandırılacağını belirtti. Bölge halkına ve özel sektöre suyu tasarruflu kullanmaları çağrısı yapan Moreno, ayrıca yağış azlığının etkilerini ortadan kaldırmak için hidrolik altyapı çalışmalarına yaptıkları toplam harcamanın 500 milyon euroyu bulacağını ifade etti. Diğer bir önlemin ise Algeciras (Cadiz) ve Carboneras (Almeria) limanlarının su taşıyan gemilerin yanaşması için geri kazanılması ve buraya getirilecek suyun tedarik ağına dahil edilmesi için su arıtma tesislerine aktarılmasının sağlanacağı bildirildi.

Avrupa Komisyonu, Avrupa Birliği’nin net emisyonlarını %90 oranında azaltmasını tavsiye edecek

Avrupa Komisyonu önümüzdeki hafta Avrupa Birliği’nin (AB) net emisyonlarını 2040’a 1990 seviyelerine göre %90 oranında azaltmasını tavsiye edecek ve Avrupa’nın 2050’ye kadar sıfır net emisyona sahip olma yolunda ilerlemesi için gereken yatırımlardaki büyük ön artışın ana hatlarını çizecek. AB’nin yeşil parlamenterleri tarafından görevlendirilen Institut Rousseau düşünce kuruluşunun yeni araştırmasına göre, blok 2050 net sıfır emisyon hedefine ulaşmak için yılda 1,5 trilyon euro yatırıma ihtiyaç duyacak. Net sıfıra ulaşmak için ihtiyaç duyulan finansmanın büyük kısmı - yılda 1,16 trilyon euro - mevcut harcamaların yeniden yönlendirilmesiyle de elde edilebilir; bunun büyük bir kısmı ise kirletici faaliyetlere yönelik. Araştırmacılar, bunun içten yanmalı motorlu araçlar, fosil yakıt üretimi ve yeni havalimanları gibi alanlardan büyük bir çekilme ve toplu taşıma, binaların yenilenmesi ve yenilenebilir enerjinin genişletilmesine yönelik yatırımlarda bir sıçrama anlamına geleceğini söyledi.

Dünyanın en büyük yolcu gemisi denize açıldı

Dünyanın en büyük yolcu gemisi ‘Icon of the Seas’ gemisi, yaklaşık sekiz bin yolcusuyla bugün ABD’nin Miami kentinden Karayipler’e gitmek üzere denize açılıyor. 365 metrelik dünyanın en büyük yolcu gemisinin inşası 1.5 milyar sterline mal oldu. Gemi, 250 bin ton ağırlığıyla efsanevi Titanik’ten beş kat daha büyük. Dünyanın en büyük su parkının bulunduğu gemide, 40 bar ve restoran, 15 metrelik şelale, mini golf sahası ve buz pateni pisti var. Geminin altı motoru dizele göre daha çevreci olduğu iddia edilen sıvılaştırılmış doğal gaz ile çalışıyor. Ancak çevreci gruplar bunun tamamen tersini savunuyor ve sıvılaştırılmış doğal gaz ile çalışan geminin ve benzeri diğer büyük yolcu gemilerinin çevreye zararlı metan sızıntılarına neden olduğu gerekçesiyle uzun zamandır sert eleştiriler yöneltiyor. Reuters'ta yer alan habere göre, gemi, geleneksel deniz yakıtından daha temiz yanan ancak metan emisyonları açısından daha büyük risk oluşturan sıvılaştırılmış doğal gaz ile çalışacak şekilde inşa edildi. Çevreci gruplar, geminin motorlarından metan sızıntısının kısa vadeli zararlı etkileri nedeniyle iklim için kabul edilemez bir risk olduğu görüşünde. Isınma etkileri açısından metan, 20 yıl içinde karbondioksitten 80 kat daha kötü, bu nedenle metan emisyonunun azaltılması küresel sıcaklık artışının kontrol altına alınmasında kilit rol oynuyor. Bu gibi yolcu gemileri, sektör uzmanlarına göre "metan kayması" olarak bilinen yanma süreci sırasında atmosfere metan sızdıran düşük basınçlı, çift yakıtlı motorlar kullanıyor. Dökme yük gemilerinde veya konteyner gemilerinde kullanılan, daha az metan yayan, ancak bir yolcu gemisine sığmayacak kadar uzun olan iki motor daha var. Yeşil hidrojen dışında bir yakıt kullanımı şu anda gemicilik sektörü için kabul edilebilir değil.

Dünyanın akciğerlerine yönelik yeni tehdit

Bilim insanları dünyanın akciğerlerine yönelik yeni bir tehdit tespit etti. Avustralya'nın Sunshine Coast Üniversitesi uzmanları, küresel ısınmayla birlikte ormanlardaki sarmaşık miktarının hızla arttığını keşfetti. Beş kıtadaki 44 ülkede yapılan araştırmanın sonuçları endişe verici. Isınan havayla birlikte ormanlardaki sarmaşıkların katlanarak arttığı, bu durumun ağaçların büyümesini engellediği belirtiliyor. Özellikle düşük rakımlı tropik ormanların tehdit altında olduğuna dikkat çekiliyor. Liana adı verilen tropik sarmaşıkların, küresel ısınmaya çok çabuk adapte olduğu ifade ediliyor. Sarmaşıkların, ağaçların boy atıp güneş ışığına ulaşmasına imkan vermediği belirtiliyor. Ancak sarmaşıkların temizlenmesi de çözüm değil. Zira bu bitkiler de orman ekosistemi içinde önemli bir yer tutuyor. Sarmaşıkların toprak verimini arttırdığı ve vahşi yaşam için vazgeçilmez olduğu belirtiliyor. Küresel ısınmanın acilen kontrol altına alınması çağrısı yapan uzmanlar, insanlığın iklim krizinin öngörülemeyen yeni sonuçları ile karşılaşmasının kaçınılmaz olduğu uyarısında bulunuyor.