“Birileri” seyircisiyle buluştu

Tezahür
-
Aa
+
a
a
a

Gülin Dede Tekin, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nin her maddesi için 30 farklı yazar tarafından yazılmış 30 hikâyenin 30 oyuncu tarafından sergilendiği "Birileri" projesinden İlyas Özçakır, Nilay Erdönmez, Başak Kara ve Erol Babaoğlu’nu konuk ediyor. 

"Birileri" projesinin paydaşlarıyla gerçekleştirdiğimiz bu sohbette projenin ortaya çıkma hikâyesini, detaylarını ve hayata geçirilme yolculuğunu konuşuyoruz. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nde yer alan her madde için bir yeniden canlandırmanın yer alacağı ve üçlemeler şeklinde seyircisiyle buluşacak tiyatro projesinin yaklaşık 10 yıl sürecek bir sahneleme programıyla tamamlanması planlanıyor.

“Birileri” projesi, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’ne dair farkındalık yaratmak amacıyla yola çıkıyor. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nde yer alan teorik maddeleri kurmacanın gücünden de yararlanarak hayatın içine enjekte etmeyi ve  empati duygusunu uyandırmayı hedefleyen proje, Ekim ayında seyircisiyle buluşmaya başladı.

afiş

“Birileri”, Özgürlük Üçlemesi ile geliyor!

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nden yola çıkarak hazırlanan tiyatro projesi Birileri, “Öykü, Onur, Ferda” (Özgürlük Üçlemesi) ile Ekim ayından itibaren İstanbul seyircisiyle buluşacak.

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’ni tiyatronun hikâyeleştirme gücünden faydalanarak yeniden canlandırmayı ve insan haklarının içselleştirilmesini amaçlayan “Birileri” projesinin tasarım ve yönetmenliğini İlyas Özçakır üstleniyor. Bildirgenin her bir maddesi için 30 farklı yazar tarafından yazılacak 30 kurmaca hikâyenin 30 farklı oyuncu tarafından üçlemeler hâlinde oyunlaştırıldığı uzun soluklu proje, Özgürlük Üçlemesi ile 6 Ekim’den itibaren izleyici karşısında.

Bildirgenin 12, 16 ve 19. maddelerinden yola çıkarak hazırlanan Özgürlük Üçlemesi, ilk gösterimini 6 Ekim’de Kadıköy’ün yeni tiyatro sahnesi Par Sahne’de gerçekleştirecek. Üç kısa oyunun anlatım biçimleri olarak birbirinden ayrıştığı ve ortak bir özgürlük arayışında birleştiği üçleme, özel hayata müdahale, evlenme, kanaat ve ifade özgürlüğü gibi temaları, sanat ve insan hakları terimlerinde boğulmadan, yalın ve özgün ve bir biçimde ele alıyor.

BİRİLERİ | Öykü, Onur, Ferda 

‘Özgürlük Üçlemesi’

öykü

Öykü 12* 

Yazan: Çağdaş Ekin Şişman

Oynayan: İrem Kalaycıoğlu

Çağdaş Ekin Şişman’ın yazdığı oyunda, kurumsal bir şirkette, başarılı bir kariyeri olan Öykü, bir sosyal medya paylaşımı sebebiyle işten kovulur. Özel hayatının kurumsal kimlikleri zedeleyen yönlerini gizleme ve törpüleme çabası, Öykü’yü kendi varlığını tehdit eden bir noktaya sürükleyecektir.

*Madde 12

Hiç kimsenin özel yaşamına, ailesine, evine ya da yazışmasına keyfi olarak karışılamaz, onuruna ve adına saldırılamaz. Herkesin, bu gibi müdahale ya da saldırılara karşı yasa tarafından korunma hakkı vardır.

onur

Onur 16*

Yazan: H. Can Utku

Oynayan: Özgür Yetkinoğlu

H. Can Utku’nun oyununda, kimliğini en yakınlarından bile gizlemek zorunda kalan kırklı yaşlarının başındaki Onur, ablasının düğününe hazırlanırken bir yandan da kendini düğün konuklarının ne zaman evleneceğiyle ilgili sorulara yanıt vermeye hazırlanmaktadır. Az sonra yüzleşeceği akrabalarının kendisine ne soracaklarını çok iyi bilen Onur, hem evlenmesine izin vermeyip, hem de neden evlenmediğini öğrenmek isteyenlere ne diyecektir?

*Madde 16 

1. Yetişkin erkeklerle kadınların, ırk, uyrukluk ya da din bakımından herhangi bir sınırlama yapılmaksızın, evlenmeye ve bir aile kurmaya hakkı vardır. Evlenmede, evlilikte ve evliliğin bozulmasında hakları eşittir. 

2. Evlilik, ancak evlenmeye niyetlenen eşlerin özgür ve tam oluruyla yapılır. 

3. Aile, toplumun doğal ve temel birimidir; toplum ve Devlet tarafından korunur. 

ferda

Ferda 19*

Yazan: Alis Çalışkan

Oynayan: Gül Doğa Selvi

Alis Çalışkan’ın yazdığı oyunda, yazar olmaya çalışan Ferda, yarattığı hikâye ve ana karakteri Feza sansüre uğrayınca hikâyesini ve Feza’yı yeniden yazmaya karar verir. Ancak bu değişimin karşısında duracak olan Feza, yaradılışına özgü fikirleriyle hikâyenin seyrini umulmadık şekilde değiştirecektir. Karakterin yazar, yazarın karaktere dönüştüğü bu bodrum katında yalnızca onlar mı vardır?

*Madde 19 

Herkesin kanaat ve ifade özgürlüğüne hakkı vardır; bu hak, müdahale olmaksızın kanaat taşıma ve herhangi bir yoldan ve ülke sınırlarını gözetmeksizin bilgi ve fikirlere ulaşmaya çalışma, onları edinme ve yayma serbestliğini de kapsar.

 

İLETİŞİM: 

[email protected]

www.birileri.xyz 

https://www.instagram.com/birileri.xyz